Kas ir karjera?
Karjera ir izglītības, darba un privātās dzīves (ģimene, hobiji, pilsoniskums, garīgums) mijiedarbība cilvēka mūža laikā. Tā ir cilvēka visu resursu efektīva izmantošana dzīves mērķu sasniegšanai, mērķtiecīga kompetenču pilnveide mūža garumā - tātad cilvēka virzība gan sociālajā, gan profesionālajā jomā. Tas ir nepārtraukts mācīšanās un attīstības process.
Ģimenes veidošana var prasīt daudz pūļu, taču tā ir atbalsts, ja ir konflikti un neveiksmes darbā, darbu zaudējot. Ir cilvēki, kuri tieši šai dzīves jomai velta lielāko enerģiju kā, piemēram, daudzbērnu ģimeņu vecāki.
Brīvais laiks: lai justos labi un varētu strādāt ar pilnu atdevi, ir jāprot atpūsties atbilstoši savām vajadzībām. Ja cilvēks neprot atpūsties, tas negatīvi ietekmē veselību, darbaspējas un attiecības ģimenē. Dažādi vaļasprieki sniedz iespējas realizēt tās intereses, kuras nevar realizēt darbā.
Garīgums ir dažādas nodarbes dvēselei un garīgai izaugsmei: psihoterapija, reliģisks piepildījums, kultūras pasākumi, mūzika, grāmatas. Katram cilvēkam ārpus darba nepieciešams kaut kas sevis bagātināšanai.
Pilsoniskums - laiks un enerģija sabiedrībai un labajiem darbiem. Vieni aprobežojas ar nodokļu maksāšanu un balsošanu vēlēšanās, citi aktīvi iekļaujas sabiedriskajā un politiskajā dzīvē, brīvprātīgo kustībā, labdarībā.
Veiksmīgas karjeras un veiksmīgas dzīves noslēpums ir spēja sabalansēt šīs 5 dzīves jomas tā, lai cilvēks justos apmierināts.
Karjeras izglītība ir izglītības procesā integrēti pasākumi, nodrošinot izglītojamo karjeras vadības prasmju apguvi un attīstīšanu, kas ietver savu interešu, spēju un iespēju apzināšanos tālākās izglītības un profesionālās karjeras virziena izvēlei. Karjeras attīstības atbalsts — pasākumu kopums, kas ietver informācijas, karjeras izglītības un individuālo konsultāciju pieejamību izglītojamajiem karjeras mērķu noteikšanai un plānošanai, izdarot izvēli saistībā ar izglītību un darbu.
Karjeras konsultants ir speciālists, kurš konsultē, informē un izglīto cilvēkus karjeras attīstības jautājumos, sniedz atbalstu karjeras plānošanā un veidošanā, kā arī palīdz attīstīt karjeras vadības, tai skaitā, darba meklēšanas prasmes.
Karjeras vadības prasmes iedalās trīs grupās:
- Pašizziņas prasmes - kāds es esmu, manas rakstura īpašības, intereses, stiprās puses, vērtības, prasmes, veselības stāvoklis u.c.
- Karjeras iespēju izpētes prasmes – kādas ir darba iespējas un izglītības iespējas; profesiju daudzveidība; nākotnes profesijas; profesiju pienākumi, darba vide, aprīkojums, nepieciešamās prasmes un izglītība, izaicinājumi un gandarījums
·Karjeras lēmuma pieņemšanas un īstenošanas prasmes – mērķu uzstādīšana, resursi izglītības un darba iespējas.
Karjeras vadības prasmju apguvē ir izveidoti sasniedzamie rezultāti pa klašu grupām (skat. tabulu teksta apakšā).
Talsu 2.vidusskolā karjeras izglītība tiek īstenota, sadarbojoties karjeras konsultantam, audzinātājiem, skolotājiem, atbalsta personālam un vecākiem. Karjeras vadības prasmes skolēni apgūst mācību priekšmetu un audzināšanas stundās, interešu izglītībā, piedaloties skolēnu apmaiņas programmās. Skolai ir laba sadarbība ar absolventiem, vietējiem uzņēmumiem un iestādēm, un nevalstiskām organizācijām. Vecāki aicina skolēnus uz savu darbavietu vai stāsta par savu profesiju, atnākot uz skolu. Atbalsta personāls (sociālie pedagogi, psihologs, speciālais pedagogs, bibliotekārs, medmāsa) sniedz nepieciešamo atbalstu. Uzņēmējdarbības programmas skolēni veido savus uzņēmumus un vada to darbību, arī 3.klašu skolēni praktiski apgūst uzņēmējdarbības pamatus. Augstskolas un koledžas informē skolēnus par izglītības iespējām. Jautājumi par karjeras izglītības pasākumiem tiek apspriesti vadības, jomu un skolotāju sapulcēs, tiek iesniegti priekšlikumi darba pilnveidošanai.
Karjeras izglītībā sasniedzamais karjeras vadības prasmju līmenis pa klašu grupām
Klase |
Pašizziņas prasmes |
Karjeras iespēju izpētes prasmes |
Karjeras lēmuma pieņemšanas un īstenošanas prasmes |
1.-3.kl. |
Izmanto zināšanas par sevi un ģimeni, lai izprastu savas spējas, dotumus, stiprās puses, intereses, prasmes. Domā par nākotni, iepazīstot dažādas profesijas. Apzinās savu galveno pienākumu mācīties, spēj mācīties patstāvīgi. |
Apzinās jēdziena “karjera” būtību, saistot to ar nākotnes nodomiem. Ir priekšstats par ikdienas darbu un interešu, vaļasprieku saistību ar profesijām. Izprot profesiju daudzveidību. Zina vecāku, ģimenes locekļu, apkārtējo profesijas, izprot to nozīmību. |
Pilnveido zināšanas, prasmes mācību darbā, interešu izglītībā, ārpusskolas aktivitātēs. Prot plānot un ievērot dienas režīmu. |
4.-6.kl. |
Apzinās savas stiprās un vājās puses, iespējas tās attīstīt. Prot noteikt svarīgākos faktorus, kas ietekmē viņa attieksmi pret mācībām, darbu, vērtībām, rīcību, izturēšanos. Izzina un izmanto lietderīgu atbilstošu brīvā laika pavadīšanu. Apzinās zināšanu nozīmi nākotnē, spēj sevi motivēt mācībām. Izkopj valodu, izprot publiskas uzstāšanās būtību, apguvis prezentēšanas prasmes. |
Izprot terminu “karjera”, saista to ar saviem profesionālajiem nākotnes nodomiem. Izprot profesiju daudzveidību, darba tirgus mainību. Izprot profesiju veidus un darba specifiku (fizisks-garīgs darbs, darbs teplās – ārā utml.). Izprot profesiju lomu sabiedrībā, veido priekšstatu par savu iespējamo nākotnes profesiju. Domā par nākotnes iecerēm un savām iespējām. |
Prot plānot dienas režīmu, ievērojot savas un citu intereses un iespējas. Prot noteikt savas attīstības vajadzības. Izprot, kā citi cilvēki pieņem lēmumus, saprot, kas var ietekmēt lēmuma pieņemšanu. Prot pieņemt un īstenot personīgus lēmumus. Mācās dokumentēt savus sasniegumus. |
7.-9.kl. |
Izmanto zināšanas par sevi, pieredzi un sasniegumus, lai noteiktu mērķus un pieņemtu lēmumus, pēta savas personīgās un sabiedrības vērtības. Salīdzina personīgos sasniegumus ar tiem, kas nepieciešami konkrētai tālākai karjerai. Novērtē sava gribasspēka, neatlaidības un personīgā ieguldījuma nozīmi mērķu sasniegšanā. Novērtē savus sasniegumus. Saprot, ka skolā, ārpusskolas aktivitātēs, ikdienā var attīstīt savas intereses, spējas, dotības. Apzinās brīvprātīgā darba nozīmi pašattīstībā. |
Izskaidro terminu “karjera” savas izglītības un profesijas izvēles kontekstā. Izprot Latviajs izglītības sistēmu un savas izglītības iespējas pēc pamatizglītības ieguves. Spēj aprakstīt, kas ir darba tirgus. Atrod atbilstošus informācijas avotus, analizē, izmanto informāciju par karjeras iespējām. Izprot saistību starp izglītību, profesiju un nodarbinātību. Apzinās izglītību kā vērtību; ir motivēts turpināt izglītību. |
Apzinās karjeras nozīmi, saprot karjeras plānošanas pamatnosacījumus. Prot apkopot un analizēt informāciju par profesijām, izzina izglītības iespējas. Ir apzinājis sev saistošās profesijas. Apzinās informācijas ieguves iespējas. Zina alternatīvas karjeras lēmumu īstenošanai. Veido savu karjeras plānu. Prot pieņemt ar karjeras izvēli saistītus lēmumus. Izveido portfolio. |
10.-12.kl. |
Izmanto zināšanas par sevi, lai noteiktu mērķus un pieņemtu lēmumus. Izprot, ka izaugsme un pārmaiņas ir karjeras sastāvdaļa.Analizē savu pieredzi, intereses, dotumus, spējas, vērtības, mērķus, īpašības, dinamiku. |
Skaidro terminu “karjera” plašākajā nozīmē, saistot ar mūžizglītību un konkurētspējas un mainīga darba tirgus apstākļiem. Izprot sabiedrības izmaiņu ietekmi uz karjeras un darba tirgus tendencēm. Apzinās profesiju mainību. Pēta, izvērtē darba tirguizglītības iespēju attīstību. Izprot Latvijas izglītības sistēmu, savas iespējas, nosacījumus studijām ārzemēs. Zina, kur meklēt informāciju par stipendijām, kredītiem u.c. gan Latvijā, gan ārzemēs. Iepazinis dažādfas darba vietas, darba devēju prasības, pienākumus. Pārzina darba meklēšanas procesu. Izprot profesionālās ētikas principus. |
Izprot karjeras saistību ar sasniegumiem izglītībā. Apzinās faktorus, kas jāņem vērā karjeras lēmuma pieņemšanā. Pieņem mērķtiecīgus, patstāvīgus lēmumus, atbilstoši interesēm, vajadzībām. Apzinās alternatīvas. Ir izvērtēta piemērotība profesijai, apkopota informācija izv[ēlētajai profesijai. Apgūtas plānošanas prasmes, spēj uzņemties atbildību par savu plānu īstenošanu. Izzinātas izglītības/darba iespējas, iegūta informācija par profesiju. Veido savu karjeras plānu, ir gatavs to īstenot. |